
Школа – не комора знань, а світоч розуму. Усі діти не можуть мати однакові здібності. І найважливіше завдання школи – виховання здібностей.

Сценарій до Дня Землі
Мета: розширити знання учнів про природу, виховувати спостережливість, інтерес до пізнання навколишнього середовища, любові до природи та бережливого ставлення до неї. Сцена прикрашена учнівськими малюнками на тему «Наша планета - колиска майбуття»
Учениця Яка красива в нас планета! Земля зелена, ніжно-голуба. Нас переконують космічні злети: В усій Галактиці - така одна.
Учениця На всій планеті у цей день весняний
Святкується щорічний День Землі.
І недаремно квітень буйнотравий
До цього дня прикрашує її.
Ведучий 22 квітня 1961 року Юрій Гагарін першим побачив Землю з космосу і вигукнув: « Яка красива наша Земля! Окутана тонким блакитним серпанком атмосфери, як коштовний діамант, сяє вона на фоні чорного вакууму Космосу».
Ведуча Згодом 12 американських школярів запропонували відзначити 22 квітня День Землі. Земляни підтримали цю природоохоронну акцію. А з 1991 року цей день відзначає і Україна.
Ведучий Наше спільне щастя - жити на планеті Земля, у цьому дивосвіті природи, спілкуватися з нею. Краса природи не може не бентежити душу. Природа радість нам дарує, Вона усіх кличе, і зве, і веде... І хто природу, як матір шанує, Той ніколи і ніде не пропаде!
Ведуча Земля - унікальна планета Сонячної системи тому, що на ній існує життя завдяки таким сприятливим умовам: - Велика маса землі, достатня для утримання навколо себе захисного шару атмосфери; - Сильне магнітне поле, що захищає земних жителів від згубної дії космічної радіації; - Наявність великої кількості води та інші фактори.
Учениця
Неосяжний Галактики простір.
Розум лиш обіймає її.
Ми колись будемо їздити в гості
На космічні планети з Землі.
Простір космосу в ясній блакиті
Манить блиском зірок золотих,
Таємничий для нас і відкритий
Нас чека на шляхах неземних.
І в безмежнім його океані
Є планети великі й малі.
Велич їм і краса притаманні,
Та нема красивіше Землі.
Ведучий В день цього свята давайте, дорогі друзі, пройдемося стежками рідної землі, переглянемо ще раз її скарби, щедро даровані матінкою-природою. І наша перша подорож до лісу. Це особливий, безконечно добрий і щедрий світ, який не просить нічого і дає людям так багато!
Ведуча Той, хто рубає дерево - скорочує власне життя - так кажуть у народі. Ми юні, нам жити на цій Землі, тож давайте садити дерева для себе, для своїх онуків і правнуків. Ще не пізно - посадіть біля річки калину, вербу, біля хати - яблуню.
Учениця
Ліс про щось шепоче.
До сонця піднімаючи гілля,
Важливе щось сказати хоче,
До нас звертається здаля.
Тихенько лине ця промова щира,
Нечутно майже, небайдужий лиш збагне,
Промова зіткана з надії, віри
І серце болісно торкає за живе.
Шепоче ліс, неначе кличе
Заглянути у майбуття.
Він прямо дивиться в людське обличчя,
Щоб ми збагнули: ліс для нас життя.
( Пісня на мелодію «Вітер з моря»
Люди, поможіть, люди, поможіть,
Звірів захистіть, птахів захистіть!
Квітів насадіть і ліси садіть.
Тільки не мовчіть. Тільки не мовчіть!
Клекіт журавлів, світання полів
Не топчіть світ вщерть, бо то буде смерть.
Тож росиця хай, цвіте хай розмай -
Все земне росте, все земне живе!
Ведучий Вода - найпоширеніша на Землі речовина. Життя без неї неможливе. В Україні головними постачальниками води є такі річки як Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Тиса, Прут та інші. Україна багата і на невеличкі річки, яких нараховується 63 тисячі. Саме в долинах малих річок проживає 90% населення України. Збереження і оздоровлення цих річок - одна з найгостріших проблем нашої молодої держави.
Учениця
Заросла колись широка річка,
Ледве протіка очеретами.
Вкрилась плямами її водичка,
Що ж це трапилось, нарешті, з нами?
І риба мертва попливла,
То ми ж злочинці у очах Природи,
А наші пагубні діла
Не гідні українського народу.
День новий треба починати
З очищення Природи - свого дому.
Амбіціозність треба подолати,
Безгосподарність не прощається нікому.
Учениця
Моя маленька Батьківщина -
Село квітуче.
Розчищу я тебе від бруду
І поки житиму, про тебе турбуватись буду.
( Пісня на мелодію « Несе Галя воду»)
Топчемо ми квіти, дерева ламаєм,
Так ми можем втратить всю красу, що маєм - 2 р.
Що скажуть нам діти?
Що душі не маєм!
Раз усе тут трощимо, сміття розкидаєм - 2р.
Схаменіться люди, захистіть природу,
Як не буде лісу й річки - не буде й народу - 2р.
Ведуча Екологічну рівновагу Землі порушено. Інтенсивний розвиток виробництва призвів до забруднення атмосфери. Більше джерел води забруднено і потребує очищення. Почастішали екологічні катастрофи. Зникають представники тваринного світу. Радіоактивність на Землі підвищена. У результаті таких тенденцій прискорюється процес старіння населення.
Учениця
Дивлюсь я на небо, та й думку гадаю...
Що ми після себе на світі лишаєм?
Ліси наші в'януть... Нема більше рік...
Птахи покидають край рідний на вік
Нечисте повітря... У грунті - нітрати...
І слово «Чорнобиль» Нам страшно згадати.
І щоби на світі не стало біди...
Разом:
Шануйте природу усюди й завжди!
( На сцену виносять глобус)
Учениця
Зупиніться! Подивіться!
Що принесла сюди я -
Це ж бо наша найрідніша
Найчарівніша Земля!
Ось вона - наша Планета!
Ось вона, сонцем зігріта!
Ось вона - дощами вмита!
Хлібами закосичена,
Горами звеличена,
Надрами збагачена,
Морями оперезана,
Озерами прикрашена,
Ріками помережена.
Разом: Це наша планета Земля!
Вона одна у нас, для всіх одна!
Ведучий Вона мільярди літ жила, а тепер поранена вся, в ранах. Людина підкоряє природу, вона створює все нові й нові хімікати, які знищують комах, тварин, отруюють воду. Вона вмивається кислотними дощами, нові технології роздирають її тіло..
Учениця
Природа просить порятунку
Зеленим шепотом лісів,
Тривожним лебединим криком,
Змілілим плеском рік, морів.
Вона до нас із щемом в серці
Зомлілі руки простягає,
Надіючись на кращу долю.
Про милосердя всіх благає.
Природа нам - як рідний дім.
Вона усім, як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати
(Пісня на мелодію Рибака
Ведуча Кожну годину на нашій планеті: - 1700 арків продуктивної землі стає пустелею; - близько 2000 дітей помирає з голоду; - 55осіб отруюються й гинуть від різних хімічних речовин; - 1000 осіб умирають й гинуть від отруєння водою; - 2000 тон кислотних дощів випадає у Північній півкулі; - 5 - 6 видів тваринного чи рослинного світу зникають Хто винен?
Разом: Людина
Учень
У Червону книгу ми занесли
Світ неповторний і чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Хто, як не ми, поможем цій Землі?
Вона стократ віддячить нам розмаєм.
Задумайтесь, великі і малі,
Яке багатство і красу ми маєм!
Йдемо садом, полем чи лугом...
Разом: Будемо природі вірним другом!
Ведучий Наша Батьківщина - ненька Україна.
Адреса її - Європа, Земля.
Для Джона ж і Мері Америка мила,
Це їх батьківщина. Планета ж - одна!
Ведуча Щоб зберегти нашу планету придатною для життя, міжнародна спільнота розпочала плідне співробітництво в економічній галузі в 50-60-х роках минулого століття. Протягом останніх років під егідою ООН створено десятки організацій, пов'язаних з охороною навколишнього середовища.
Ведучий Які ми різні - жовті, білі, чорні,
Із буйним чубом чи побриті...
Християни, іудеї, правовірні -
Нам на одній планеті жити!
Ведуча З Великднем Вас і з святом Землі! Нам здається, що ця паралель - свято Землі й Великдень - не випадкова. Адже свято воскресіння Христа знаменує для нас відродження віри, надії, любові у наших серцях. Свято ж Землі символізує щорічне відновлення Землі, дає надію на щасливе і заможне життя нашого народу, який самовіддано працює на ній
Ведучий ХХІ століття. Яким воно буде для нас, жителів планети Земля? Це залежить від нас із вами. Настав час керуватись у всіх своїх вчинках правилами екологічного гуманізму. Основна його ідея - ми з вами - лише частка природи, Космосу, законами і правилами якого ми повинні керуватись у повсякденному житті. Не владарювати над природою, а співпрацювати з нею, бути не царем природи, а її невід'ємною часткою. Як же відзначати День Землі?
Ведуча "Встав вранці, привів себе в порядок, приведи в порядок свою планету " "Маленький принц", Екзюпері
По-перше, необхідно очистити Землю від сміття, що накопичилось за довгу зиму.
По-друге, можна посадити дерева, їх стає все менше і менше. Справа нехитра, але корисна!
По-третє, прибери біля своєї річки.
По-четверте не сміти. Тобі ж також тут жити. Ведучий Так навіщо ж потрібно це свято - День Землі?
Разом: Щоб і ми жили довго, і Землі проблем робили менше ... Усі однаково ми плачем, сміємося,
Усім потрібен кисень і вода.
Поляк, іспанець, українець - зберемося!
І збережем планету - бо вона одна!
Ведуча То ж бережіть планету, діти,
ЇЇ озон, річки, сади, ліси...
Щоб проліскам з онуками радіти
І випити джерельної води!
Ведучий І як би не склалось, де б ми не бували -
У мандрах, в далекім краю.
Та серцем синівським щоб не забували
Про неньку - Вітчизну свою!
Ведуча У праці красива, у пісні натхненна,
І люд роботящий у селах, в містах.
Хай Богом ранима і благословенна
Пребуде земля Українська в віках!
(Пісня про Україну)

Сценічна увага. Види сценічної уваги
Мета уроку: розвивати довільну сценічну увагу в реальній площині. Розвивати багатоплощинну уваги (кола уваги). Розвивати увагу як засіб добування творчого матеріалу.
І етап
Розвиток довільної сценічної уваги в реальній площині.
Педагог перш за все повинен виробити в учнів навички і вміння зосереджувати свою увагу на заданому об'єкті. Навчити їх абстрагуватися від усіх зовнішніх збудників, які сприяли розсіюванню уваги, і звільнитися від тих умов, які заважають творчості в присутності людей. А для цього необхідно виховати в кожного студійця важливу якість довільної уваги.
Необхідно також домагатися, щоб студієць навчився прилюдно по-справжньому дивитися і бачити, слухати і чути.
Розділ і. Об'єкти - точки уваги на всі 5 почуттів
Кожна людина, кожен предмет, на яких ми зупиняємо нашу увагу, називаються об'єктами уваги.
Вправи 1. Педагог дає учням який-небудь предмет і пропонує розглянути форми, колір, його особливості і деталі. Потім, прикриваючи цей предмет, просить розповісти все, що вони запам'ятали, що привернуло їхню увагу. Після цього педагог знову показує предмет учням, перевіряючи і порівнюючи їхню розповідь з характеристикою реального предмету.
2. Дати учням ілюстрації картин, щоб вони їх добре розглянули, потім забрати ілюстрації і запропонувати їм по пам'яті розповісти побачене.
3. Запропонувати учням уважно розглянути сусіда: як він одягнений, які кольори переважають в одязі, в якій позі він сидить.
4. Розглянути малюнок на портьєрах, килимах, скатерті і т.ін. - намалювати по пам'яті цей малюнок.
У даних вправах педагог знайомить учнів з близьким об'єктом - точкою, пояснюючи, що коли увага розсіюється і нам потрібно зібрати її, то ми в ці моменти користуємося близьким об'єктом - точкою.
5. Розглянути предмет, який знаходиться на середній відстані і розказати про нього. Цей середній об'єкт - точка.
6. Розглянути предмет, який знаходиться на далекій відстані і розповісти про нього. Цей дальній об'єкт - точка.
При виконанні даних вправ педагог повинен слідкувати за тим, щоб учні дивилися по-справжньому, особливо, а не механічно, формально. Часто буває так, що учні дивляться напруженим поглядом, не моргаючи. Нагадайте їм, щоб знімали зайве напруження. Важливо щоб учні були по-справжньому уважні, а не зображували увагу. Примушуйте їх перевіряти себе і один одного, визначаючи, де справжня увага, а де показна.
Вправи (на перевірку уваги учнів на всі 5 органів почуттів - зорове, слухове, смакове, нюхове і тактильне)
Вправи на зорову увагу
Розглянути учнів, які знаходяться в кімнаті.
Розглянути який-небудь предмет у кімнаті.
Розглянути ілюстрацію і виконати зображені на ній пози людей.
Скласти із сірників фігуру, показати учням, потім прикрити і запропонувати їм відтворити ту фігуру.
"Дзеркало".
"Тінь".
Вправи на слухову увагу
Слухаємо звуки на вулиці, в коридорі, в класі.
Включаючи фантазію і уяву, намалювати життя вулиці, коридору, класу за звуками, які доносяться.
Одну групу учнів посадити спиною до товаришів, а обличчям до стіни. У другій групі нехай говорять між собою. Запропонувати розповісти, що чули, які звуки пролунали (аплодисменти, свист і т.д.).
Вправи на відчуття
Обмацати пальцями спинку стільця і розповісти про форму, деталі, малюнок, прикраси.
Визначити знак і достоїнство грошової монети.
Спробувати із пучка волосся виділити одну волосину.
Намацати і визначити, які предмети лежать під скатертиною.
Намацати захований предмет на долівці під килимом.
Вправи на нюх
Понюхати одеколон.
Понюхати яблука, лимон.
Понюхати цигарки різних сортів.
Понюхати: оцет, олію, бензин, нашатир, одеколон, лак.
Вправи на смакову увагу
Дані вправи виконуються як домашнє завдання. Педагог рекомендує перевірити смак лимона, яблука, картоплі, оселедця, буряка, ковбаси.
Групові вправи на загальну увагу
Вправи зі стільцями.
Ходимо з стільцями по колу і витримуємо однакову дистанцію.
Ходьба зі стільцями в шерензі, в колоні.
Сідаємо з однаковим інтервалом в одну шеренгу, в дві шеренги.
Вправи проводяться тихо, без шуму.
"Вороны-воробьи".
"Друкарська машинка".
"Арифмометр".
"Інвентаризація".
"Режисери і актори".
"Відстаючий рух".
"Відстаюче дзеркало".

Музичні вправи на розвиток почуття ритму.
Якщо ви хочете пов'язати своє життя з музикою, значить вам належить величезна робота над собою. Голос потрібно розвивати, голосові зв'язки берегти і відновлювати у разі пошкодження. Відновити голосові зв'язки нескладно, якщо не упустити момент. Ще один дуже важливе поняття для вас - це почуття ритму. Ритм є один з найважливіших музичних аспектів, саме з нього починається навчання мистецтву танцю або гри на музичних інструментах. Багато чудово розрізняють правильний ритмічний малюнок, тим не менш, самі не завжди потрапляють у такт. Якщо це не виправити з самого початку, в подальшому можуть виникнути проблеми і з виконанням, і з сприйняттям музики.
У таких випадках зазвичай радять частіше і уважні слухати музику, але більш ефективного результату допоможуть досягти вправи на розвиток почуття ритму, які можна постійно практикувати
- Почніть з пісень, які ви зазвичай слухаєте. Мелодії в стилі рок чи хіп-хоп відмінно зарекомендували себе в цій вправі. Прослуховуючи композиції цих двох жанрів, сконцентруйтеся на звучанні ударних інструментів, тобто, відчуйте ритм.
- Виберіть добре знайому, приємну на ваш слух композицію з яскраво вираженим ритмом. На початковому етапі вправ на розвиток почуття ритму грамотний підбір музики з чітким ритмом дуже важливий, так як до аритмічним мелодіям не завжди легко пристосуватися навіть професіоналу. Якщо у вас виникли проблеми з пошуком «раз-два-три-чотири», спробуйте знайти композицію з більш очевидним ритмом. Більшість композицій в стилі рок і хіп-хоп звучить в чотиридольному такті.
- Намагайтеся передбачати заздалегідь, коли пролунає черговий удар. На цьому етапі навчання вам дуже до речі буде метроном, у вас з'явиться можливість не тільки чути, але й «бачити» наступний такт.
- Визначте перший такт, він, як правило, самий виразний, в якості відправної точки для вашого рахунку. У більшості випадків ви можете відраховувати раз-і, два-і, три-і, чотири-і, хоча можливі виключення, наприклад, трёхдольний ритм.
- Уявіть себе учасником оркестру, наприклад, відбивайте кожен такт, імітуючи гру на ударних, щоб виконувати вправи на почуття ритму якомога впевненіше.
- Тепер спробуйте «зіграти» чотири удари руками і ногами по черзі. Спробуйте відбивати ритм в два рази частіше, тобто, задійте половинні і восьмі. Ускладнюйте завдання, міняйте послідовність: наприклад, два кроки - бавовна або три бавовни - крок, стежте за чіткістю. У виконанні вправ на розвиток почуття ритму має значення систематичність тренувань.
- Наступна вправа на почуття ритму також сприяє розвитку координації. Для його виконання потрібно всього лише однією долонею потерти живіт, а інший погладити голову. Просто спробуйте потерти живіт і погладити голову одночасно. Це прекрасна можливість навчитися відчувати ритм обома руками.
- Відтворення по пам'яті ритм мелодій, які ви добре знаєте, з використанням тієї самої крок-і-хлоп схеми, яка вам вже знайома. Потім ще раз уважно прослухайте твір, потім спробуйте відбивати такти під музику - побачите, як це просто. Згодом ваші рухи з незграбних перетворяться в впевнені і скоординовані і точні, кожна рука і нога зможе відбивати свою партію, причому з різною частотою.
Дуже бажано не зупинятися на досягнутому, при першій-ліпшій можливості танцюйте під музику. Наполеглива робота, допоможе досягти результатів практично в будь-якому напрямку, так за допомогою певних вправ можна навіть знизити природний тембр голосу.
1. Гра «Футбол»
Дитина силою видихуваного повітря перекочує по столу ватну кульку, олівець. Можна трохи ускладнити цю вправу: зробіть на столі з трьох олівців «ворота» і запропонуйте малюкові дути на ватну кульку, пробуючи загнати її у ці «ворота».
2. Гра «Вітерець»
Здування з долоні тонкого паперу, нарізаного дрібненькими шматочками, або пелюстків квітів, задування на відстані вогника свічки. Дитина також може дути на відцвілу кульбабу під час прогулянки. Здути усі пушинки з кульбаби треба за 3-4 рази.
3. Гра «Веселі бульбашки»
Дуже цікавим буде надування бульбашок на поверхні води (дитина дує на воду з такою силою, щоб на поверхні води утворилися бульбашки). Корисним також є ігри з видуванням мильних бульбашок. Під час таких ігор дитина привчається поступово і рівномірно видихувати повітря з легенів.
4. Гра «Різнокольорові кульки»
Надування кульок, дитячих гумових іграшок: через ніс дитина набирає повітря і повільно видихує його через рот в отвір іграшки.
5. Гра «Капітан»
Пускання паперового кораблика у мисці або у ванні з водою. Спочатку дитина дує на кораблик не поспішаючи, склавши губи, як для звука «ф» (ф-ф-ф...) і він рухається плавно. А потім ніби налітає поривчастий вітер - нехай дитина спробує дути склавши губи, як для звука «п» (п-п-п), чи витягнути їх трубочкою, але не надуваючи щік - кораблик почне рухатися швидше і швидше.
6. Гра «На гойдалці»
Дорослий влаштовує «гойдалку» :на горизонтальній нитці прикріплює різнокольорові паперові фігурки ляльок. Дитині потрібно силою видихуваного повітря розгойдувати їх.
7. Гра «Луна»
Дорослий то тихо, то голосно вимовляє звуки: «а» «о» «у». Дитина луною відтворює кожен почутий звук із відповідною інтонацією та висотою звука. Можна грати, використовуючи сполучення: ау, уа, уао, оа, уо.

ВПРАВИ НА РЕЛАКСАЦІЮ
I. Мовленнєвий апарат.
1. Вправа "Хоботок" Губи з напругою утримуються у витягнутому "хоботком‖ положенні, потім розслабляються, рот трішечки відкривається. Наслідую я слону: Губи "хоботком‖ тягну, А тепер їх відпускаю. Губи без напруги і розслаблені.
2. Вправа "Жабка" Губи в напрузі утримуються в положенні, відповідно до артикуляції звука , потім розслабляються. Це сподобається жабам Тягнемо губи прямо к вухам! Потягну і перестану І ніскільки не втомлюсь. Губи без напруги і розслаблені.
3. Вправа "Горішок" Розгриземо горішок, міцно стискаючи зуби, щелепи при цьому напружуються, немов кам'яні, після чого щелепи розтискуються і розслабляються. Зуби міцно ми стиснем А потім їх розтиснем Губи трішечки відкриваються Все чудово розслабляється.
II. М'язи загальної моторики і тіла.
1.Вправа на прийняття поз спокою, розслаблення. Треба сісти на край стільця, спина опирається об стінку стільця, руки вільно лежать на колінах, ноги злегка розставлені. Всі уміють танцювати, Стрибати, бігати, малювати, Але не всі поки вміють Розслаблятися, відпочивать - Є в нас гра нова така Дуже легка і проста: Уповільнюється рух І знімається напруга. І стає всім зрозуміло: Розслаблятися приємно.
2. Вправа "Кулачки". Стиснути пальці в кулачок з напругою, потім розслабити. Руки при цьому відпочивають. Руки на колінах, Кулачки стиснуті 90 Міцно, з напругою Пальчики прижаті Пальчики сильніше стискуємо, Відпускаємо, розжимаємо. Знайте дівчатка і хлопці: Відпочивають ваші пальці.
3. Вправа "Олені". Уявіть собі, що ми олені. Піднімаємо над головою схрещені руки, з широко розставленими пальцями і утримують в напрузі, потім розслабляють і опускають руки. Подивіться: ми − олені, рветься вітер нам назустріч. Вітер стих, розправимо плечі. Руки знову на колінах, а тепер ще трішки лені. Руки не напружені і розслаблені.
4. Вправа "Пружинки". П'ятки з напругою упираються в підлогу, ноги відриваються від підлоги. Ноги в такому положенні утримуються в напрузі, потім розслабляються. При наступному напруженні ноги піднімаються з напругою на носок. Що за жахливі пружинки Упираються у наші черевички? Ти носочки опускай На пружинки натискай, Міцно, міцно натискай Ні, пружино − відпочивай.
5. Вправа "Загоряємо". Сидячи на стільці, ноги підняті і з напругою утримуються, потім розслаблено відпускаємо. Ми чудово загоряємо! Вище ноги піднімаємо! Тримаємо... тримаємо... напружуємо Загоріли! Опускаємо! Ноги не напружені і розслаблені.
6. Вправа "Штанга". Штангу, підняти над головою і з напругою утримати, потім руки опускаються і вільно обвисають уздовж тулуба. Ми готуємося до рекорду, Будемо займатись спортом. Штангу з підлоги піднімаєм, Міцно утримуєм і кидаєм! Наші м'язи не втомились І ще слухняними стали! Нам стає всім зрозуміло: Розслаблятися приємно.
7. Вправа "Кулька". Надуваємо животи, ніби це велика куля, м'язи живота напружені. Видихнути − м'язи розслаблені. Ось так ми кулю надуваємо 91 А рукою перевіряємо Куля лопнула − видихаємо Наші м'язи розселяємо. Дихаємо легко... рівно.. глибоко.
8. Вправа "Корабель". Уявіть, що нас гойдає на кораблі, ноги широко розставлені. Гойдає палубу, притискуємо одну ногу з напругою до підлоги, інша нога − розслаблена. Потім змінюємо положення ніг: Стало палубу гойдати Ногу до палуби треба притиснути! Міцно ногу притискаємо, А іншу − розслабляємо!
9. Вправа "Допитлива Варвара". Шия з головою по черзі повертається праворуч-ліворуч і утримується там з напругою, при розслабленні дивимось прямо. Допитлива Варвара Дивиться вліво... Дивиться вправо... А потім знову уперед. Зараз трішки відпочинем. Шия не напружена І розслаблена
10. Вправа на загальне розслаблення "Чарівний сон". Діти уважно слухають і шепотом повторюють в позі розслаблення за учителем. Вії опускаємо... Очі закриваємо... Ми спокійно відпочиваємо - 2 р. Сном чарівним засинаємо... Дихаємо легко... рівно...глибоко... Наші руки відпочивають.... Відпочивають, засинають - 2 р. Шия не напружена І розслаблена Губи трішечки відкриваються Все чудово розслабляється - 2 р. Дихаємо легко...рівно...глибоко.... Ми спокійно відпочиваємо Сном чарівним засинаємо. Потім слова вимовляються голосніше, швидше, енергійніше. Гарно нам відпочивати Тільки час уже вставати! Міцніше кулачки стискаємо, Їх ще вище піднімаємо, Потягнулись! Усміхнулись! Всім відкрити очі і вставати!
ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ З МУЗИЧНИМ СУПРОВОДОМ
1. Діти лежать на спині, роблять вдих і видих в ритмі музичного супроводу, яке в подальшому підкріплюється світловими сигналами.
2. Діти сидячи роблять вдих і видих відповідно до ритму музики і світловими сигналами. У фазі видиху вони вимовляють звук "а‖ з силою піано і меццо форте. На наступних заняттях вони поступово переходять до вимови звуків "о‖, "у‖, "і‖, "е‖. При вимовлянні звуку "а‖ діти зображають почуття полегшення ,‖о‖ − здивування, "і‖ − радості, а при "е‖ − внутрішню урівноваженість.
3. Лежачи на спині, діти роблять глибокі вдих і видих під музику у супроводі світлових сигналів. Досягнувши злиття ритму дихання і ритму музики, вони вимовляють звук "а‖. В подальших заняттях поступово додаються останні голосні.
4. Стоячи в вільних позах, діти роблять вдих-видих з одночасним руховим звільненням і злиттям з ритмом музики. Ритм дихання підпорядкований ритму музики і ритму слів "вдих-видих‖.
5. Діти лежать на спині. Вдих і видих підпорядковується звуковим і світловим сигналом. Легким ударом клавесина в ударних долях такту визначається початок фази вдиху і фази видиху у відповідності з ритмом музики.
6. Діти стоять у вільній позі і тренують вдих і видих з одночасним розслабленням, у відповідності з ритмом музики і світловими сигналами.
7. Діти лежать на спині, за вказівкою вчителя кладуть ліву руку собі на живіт, а праву на груди, і повторюють дихальні рухи вчителя при вдиханні і видиханні. Так можна тренувати черевне і грудне дихання.
8. Діти лежать на спині. Дихальні вправи (вдих-видих) супроводжуються рухом кінцівок. За цією модифікацією діти у фазі вдоху вільно піднімають почергово праву і ліву руку. В іншому варіанті діти таким же чином почергово піднімають праву і ліву ногу. Головним фактором у всіх дихальних вправах є відчуття злиття ритму дихання і ритму руху кінцівок з ритмом і темпом музики.